2006-01-08

En mamma och två döttrar

Mamma, jag och min storasyster har en liten tradition att vi åker på SPA någon gång per år. Nu var det dock två år sedan sist när vi äntligen kom iväg i lördags. Vi brukar åka över dagen bara och så även i år. Och lika mysigt som vanligt var det!

Jag som har en något ansträngd ekonomi tog bara inträde och låg i bubbelpoolen samt i vilstolarna hela dagen medan mamma och syster tog varsin behandling. Jag deltog även i ett klassiskt yogapass och fick en smärre ångestattack när jag insåg vidden av min stelhet. Hallå?! Hunden?!?! Jag kan omöjligt stå i den till synes enkla positionen. Om jag ska ha hälarna samt handflatorna i får jag stå liksom på huk med böjda knän. Ser mest ut som (ursäkta ordvalen) att jag skitit på mig. Jag MÅSTE stretcha mer. Jag har i hela mitt liv varit aktiv och tränat mycket men alltid slarvat mig igenom stretchen. Vilket nu visar sig. Till och med min 65-åriga mamma är vigare än mig och det är en varningsklocka. Stretching here I come!

Hur som helst är det intressant att notera hur lika men ändå olika vi är, vi tre:

Mamma: Älskar sitt liv. Om hon fick ändra på något i sitt liv så skulle hon avstå. Hon är så nöjd med sitt liv och nu när hon är nybliven pensionär är hon lyckligare än någonsin. Hon tänker och grubblar inte så mycket utan är nöjd och glad. Dock är hon extremt känslig, höjer man rösten det minsta så hör man hur hon får kämpa för att dölja gråten. Hon är dessutom ganska rolig och virrig, pratar gärna med allt och alla och snurrar till saker när hon ska berätta något. Mamma är en extremt bra och uppskattad vän och kollega och en fantastisk mamma som ställer upp i alla väder.

Storasyster: Pratar EXTREMT mycket och högt. Omöjlig att få stopp på. Ifrågasätter allt hela tiden. Inte heller hon är någon grubblare utan verkar nöjd och glad. Kör liksom bara på. Hyperaktiv och har varit så sedan hon föddes. Engagerad i allt - körer, trädgårdsföreningar, gymnastikföreningar osv. Har man och tre barn som alla är lika hyperaktiva. Barnen alltså, inte mannen han är lugn som en filbunke. Hela familjen är dock väldigt aktiv och alla barn har en hoper med aktiviteter. Blir lätt irriterad men är även hon en väldigt uppskattad vän som alltid ordnar tillställningar och ser till att alla träffas. Superkänslig (igår började hon gråta på tåget för att hon är så glad att hon har förmånen att ha en lillasyster...). Ställer ALLTID upp för alla och säger aldrig nej. Ibland blir man nästan lite orolig.

Lillasyster Jenny: Ja, ni som läser den här bloggen har nog fått en ganska tydlig bild vid det här laget. Men om jag ska jämföra mig själv med mamma och syster så skulle jag nog säga att jag är den som grubblar och analyserar mest. Som ständigt söker förbättringar och förändringar. Som är bäst på att uppskatta och umgås med alla typer av människor. Ifrågasätter inte så mycket hur andra människor lever utan försöker att uppskatta alla olika val människor gör. Även jag är en uppskattad vän som ställer upp, men pga saker som hänt i mitt liv (återkommer till det i kommande blogginlägg) så är jag mer mån om att säga ifrån. Om att lyssna på mig själv och ta det lugnt. Ofta drar jag ur telefonjacket och stänger av mobilen, något som gör min syster vansinnig! Jag är nog den som också analyserar mig själv mest och som är mest medveten om mina personlighetsdrag. Känsligheten har vi dock gemensamt alla tre... Även om det är på olika sätt ibland.

Jag är så lyckligt lottad som har min mamma och min syster. De har i hela mitt liv skämt bort mig med enormt mycket kärlek och uppmärksamhet. Jag är aldrig ensam så länge de finns. Jag har verkligen insett vilken förmån det är och jag gör allt för att ge tillbaka allt jag fått av dem genom åren.

4 Comments:

Blogger Lyckliga Grodan said...

så härligt.. och skönt med spa.. good for you...

08 januari, 2006 22:31  
Blogger I Jennys värld... said...

lyckliga grodan: Very nice! Det räcker faktiskt med en dag sådär, man behöver inte sova över :-)

09 januari, 2006 05:46  
Anonymous Jonna said...

Vilken mysig tradition! :) Också började jag fundera (ja, jag är nog också den som grubblar och analyserar...) på hur olika jag och mamma är. Och systrarna. Tänk som det kan bli...

09 januari, 2006 17:12  
Blogger Batbut said...

Det är roligt när man har ett sådant utbyte med sin mamma och syster. Skönt för er alla 3!

09 januari, 2006 20:37  

Skicka en kommentar

<< Home