2005-12-05

Ny dag - nya tag

Tack för alla goda och kloka råd jag fick av er! Ni har så rätt. Jag behöver:

1) Ta det lugnt ett tag. Fundera på vad jag behöver. Få vara lite ledsen ett tag, det är OK. Inte hetsa framåt utan vara i nuet. Att leva i nuet är nog bland det viktigaste jag måste lära mig.


2) Acceptera hur livet är. Det går upp och det går ner. Jag behöver kanske inte röra upp himmel och gjord när det går neråt utan lära mig att lugnt acceptera att detta är livet.

3) Inse att jag inte kan göra allt BÄST och PERFEKT. Jag duger precis som jag är. Oh, det där sista är den brännande punkten. Jag måste lära mig att jag duger som jag är. Jag behöver också acceptera att jag är en person med mycket känslor. Jag är ofta glad och ofta ledsen. Skrattar ofta och gråter ofta. Det ligger i släkten. Det behöver inte vara fel på mig för det.

4) Tänka positivt. Fokusera på allt som är fantastiskt i mitt liv. På det jag är stolt över. Mina vänner, min A, mitt hus, mitt företag... Och på att jag är en sån som hjälper människor. Jag är ett stöd för många. Det vet jag ju! Jag är en klok människa med förmåga att förmedla. Ska vara stolt över det från och med nu.

5) Inse att jag haft en tuff period. Det har bara gått 6 veckor sedan missfallet. Kanske jag inte måste vara vältränad, superglad och engagerad i allt redan? Dessutom har jag nyligen kommit ifrån jobbet, som var en stor börda och en stor sorg inom mig. Det känns väldigt konsigt att efter två år inte behöva vistas där mer. Det kommer nog ta ett tag för mig att smälta det. Förutom jobbet så har åren innan jag började där präglats av jobbiga saker i mitt privata liv. Saker som är över nu. Mitt liv är bra nu, och då bubblar saker upp till ytan. Jag får nog låta det bubbla ett tag.

6) Förlåta. Andra och mig själv. Människor gör fel ibland. Det är en del av vår natur.



Den här bloggen är så bra för mig! Min ventil. Min terapigrupp.

Bamsekramar till er som läser och lyssnar!

6 Comments:

Anonymous tanten said...

*kramis kramis* Klokord!

05 december, 2005 13:09  
Blogger Maria said...

Bra!!!! Ta nu och printa ut den listan och lägg den i filofaxen elller någon annanstans lättåtkomligt. Så tittar du på den så fort det börjar svaja lite.

05 december, 2005 14:25  
Blogger Anna-Karin said...

Kloka och bra ord. Jag tar också åt mig. Din blogg blir indirekt stöd för mig också. KRAM KRAM till dig.

05 december, 2005 14:45  
Blogger I Jennys värld... said...

Tanten: Kram tillbaka! Och tack!

Maria: Det ska jag banne mig göra!

Anna-Karin: Det glädjer mig! Tack så jättemycket för dina fina ord! *kramar tillbaka*

05 december, 2005 18:32  
Blogger Cornelia said...

Den listan var klok, den kan fler ha nytta av. Du är på rätt väg. Och nästa gång det känns skit - tänk då att sen blir det bättre.

05 december, 2005 19:28  
Blogger I Jennys värld... said...

Cornelia: Precis. Man måste tänka att det bara kan bli bättre! Och som sagt, livet går upp och ner...

05 december, 2005 21:06  

Skicka en kommentar

<< Home