2005-11-03

Lite rädd

Precis när jag fått missfallet så var min enda tanke att jag ville försöka bli med barn direkt. Jag tänkte att jag skulle inte vara nervös alls nästa gång, att detta var ödet. Nu är det inte så längre. Jag är rädd.

Jag är rädd för att det ska hända igen. Rädd för vad som sker i min kropp. Rädd för blodet. Rädd för smärta. Rädd för sorg. Men mest av allt är jag rädd för att jag inte skulle bli en bra mamma. Att jag inte är mogen.

Läkaren sa att man brukar rekommendera att man ska vänta i två månader innan man försöker bli gravid igen. Hon rekommenderade tre månader, för att verkligen ge kroppen tid att läka. Jag känner att det känns väldigt avlägset, jag vet inte om jag vågar igen. Konstigt, jag trodde inte jag skulle känna så.

På pappret vi fick från sjukhuset stod det nåt i stil med "Tänk på att du har tre sår att läka. Kroppen, själen och hjärtat. Kroppen läker ganska fort, men de andra två behöver mycket tid och omsorg". Nu förstår jag vad de menar.

3 Comments:

Anonymous Jonna said...

Bara så du vet, jag är säker på att du kommer att bli en suverän mamma! Tro inget annat!

03 november, 2005 22:59  
Anonymous aha said...

Håller med Jonna. Tror förresten inte att man någonsin kanvara mogen INNAN man fått barn, men att det allra flesta blir det NÄR de blivit föräldrar. Man kan liksom inte föreställa sig hur det blir även om man redan är van vid barn.Förresten tror jag att det där kommer att ge sig av sig självt. Verkar ju som om lusten kommit tillbaka, vilket brukar vara ett gott tecken. Klok läkare det där, förresten.

04 november, 2005 01:35  
Blogger Marmelad said...

Jag tror också att du blir en toppenmamma!

04 november, 2005 11:00  

Skicka en kommentar

<< Home