2005-11-15

Kundalini yoga

Idag var jag på Kundaliniyoga på Yogahuset. Det var intressant, man skulle säga olika mantran samt andas in och ut genom nästan med kraftfulla andetag samtidigt som man höll armar och händer i olika ställningar. Det var ett fasligt andande och det lät nästan som om det var något annat som pågick... :-)

Hur som helst, det är nog en bra träning för den stressade själen. Jag blev alldeles yr av all andning och vissa ställningar var riktigt jobbiga även om detta inte är någon fysisk yoga. Jag blev väldigt rofylld av den manliga intruktörens finlands-svenska men jag hade lite svårt för att sjunga mantran. Blev lite generad kände jag. Det kändes välgörande att andas ordentligt genom magen och jag kände att vissa övningar var väldigt sköna att göra. På slutet var det en längre liggande avslappning där instruktören slog på en stor gong-gong. Hela rummet vibrerade och ljudet var starkt. En rätt häftig känsla.

Störande var att jag på ena sidan hade en tjej som verkade ha vanan inne på Kundaliniyoga. Hon andades i ett fasligt tempo och lät som en frustande häst. På andra sidan hade jag en mindre seriös utövare som under avslappningen låg och knappade i sin mobil och även svarade i den när den ringde och väste till den som ringde: "Jag är på yoga". Högst irriterande och jag var tvungen att öppna ögonen och vrida på huvudet och ge henne några arga ögonkast. Men då hade hon redan lagt på luren och fortsatt med sin avslappning i godan ro så hon märkte ingenting. Jag blir helt vansinnig när människor inte stänger av telefonerna vid tillfällen som dessa!

Dock har jag inget riktigt utlåtande än. Man måste nog pröva fler gånger först. Men spontant kan jag känna att jag vill lära mig en yoga som är mer fysisk, där man arbetar med kroppen mer men även får meditationen. Funderar dock att gå på drop-in klassen på torsdag lunch också. Kan nog vara bra att lära sig grunderna med andningen innan man går vidare till en mer fysisk yoga. Tål att tänkas på.

3 Comments:

Anonymous aha said...

Har testat Poweryoga någon gång, men jag tycker att det blir alldeles för jobbigt med all andning.

15 november, 2005 23:09  
Blogger Marmelad said...

Har kört poweryoga till och från i flera år, det är lite knepigt i början men när man väl fattat galoppen är det superskönt och andningen hjälper verkligen till att göra träningen faktiskt lättare!

16 november, 2005 08:53  
Blogger Anna P said...

Har oxå testat poweryoga men jag blev så illamående, ffa pga att det var så många övningar som var "upp&ner" så allt blod kom i huvudet. Höll på att kräkas och tuppa av - not nice.
Tacka vet jag kampsport (men vi är ju olika allihop!)!

17 november, 2005 08:15  

Skicka en kommentar

<< Home