2005-10-08

Oh what a day!

Mmmm... jag bara myser när jag tänker på gårdagen! Klockan åtta infann vi oss hos barnmorskan. Ulla hette hon och vi gillade henne direkt! Vi var där i en och en halv timme och pratade och pratade och pratade och fick massa bra information. A var så fin och pratade massor, om hur han känner inför att hans mamma aldrig kommer att få träffa barnet bland annat. Hon gick bort när A var 18 år, bara 4 månader efter att vi träffats. Dom var bästa vänner, pratade om allt, satt på nätterna i köket och pratade och fikade, tittade på TV... Det är svårare för honom än vad jag förstått, det här med att hon inte finns nu när vi ska få barn. Så det var skönt att han vågade öppna sig även för Ulla och berätta hur han känner.

Vi fick också en remiss till att få göra NUPP-provet, eftersom min kusin har Downs syndrom. Det känns väldigt skönt! Sen gjorde vi lite blodprover på mig och det visade sig att jag hade lysande järnvärden vilket kändes mycket bra. Hon klämde även lite på magen men trodde inte att den var onormalt stor. Så A har väl rätt, det är väl mina gaser :-) Men vi får väl se!

Vi höll också på att skratta ihjäl oss alla tre när vi skulle berätta om sjukdomar i släkt och familj. A hade inga som kunde var värda att nämnas, men jag kunde kryssa för på nästan allt hon frågade om: medfödda klaff-fel i hjärtat(mamma), diabetes (faster), Downs syndrom (kusin) och mano-depressivitet (farfar). Det blev lite komiskt fast det egentligen är tragiskt. Tur att man kan skratta!

Det var verkligen en positiv upplevelse och jag märkte även på A att han uppskattade det väldigt mycket och blev stärkt. Efteråt gick vi och fikade och mös lite.

Sedan åkte A till jobbet och jag gick hem och hade två helkroppsmassager och en ansiktsbehandling. Phu! Jobbigt men härligt! Den ena massagen var på en tjej som ska föda om två månader och det var SÅ mysigt kan jag lova. När jag masserade magen så kände jag hur den lilla bebisen simmade runt. Den tyckte nog det var skönt! Mamman uppskattade det enormt och gjorde små ljud av välhehag hela tiden :-) Funderar nu på att sätta upp en lapp på MVC, kanske fler blivande mammor som vill ha massage.

Sen skickade jag SMS till A att en överraskning väntade när han kom hem. Jag tappade upp ett skumbad och tände en massa ljus och ställde en kall öl bredvid badkaret så att han bara kunde hoppa ner när han kom hem. Och medan han badade gjorde jag i ordning jättefina räkmackor på mini-tekakor och en till öl till honom och smaskiga ostmackor och té till mig som inte gillar skaldjur. Jättemysigt!

Idag har vi varit på inredningsmässan i Älvsjö, det var kul men varmt och väldigt mycket folk! Köpte inget, men hade lätt kunnat skaffa någon av alla jacuzzin, ångduschar eller TV-apparater som det frestades med! Vi kikade lite på luftvärmepump som är nästa projekt här i huset. Alltid är det nåt!

Nu ska vi göra pommes frites och korv, ett par kompisar och deras lilla dotter kommer över. De kommer från Estland men han har bott här nästan hela livet. Hon däremot har bara bott i några år och pratar inte så jättebra svenska och är rätt blyg, men vi har träffats ganska många gånger så hon börjar tina upp nu. Leksaksgalna A har såklart varit och inhandlat en My Little Pony-likande leksak till lill-tjejen så det blir nog roligt :-)

Det var allt för denna gång! Kram på er!

Ps. H: jag såg en annons att Mama Mia utför NUPP-prov, så om du bor i Stockholms-området kan du alltid ringa dit och höra dig för. Det är där som en bekant till mig gjort sitt prov och jag tror hon sa att det kostar 1000 kr om man är under 34 år.

16 Comments:

Blogger cecilia öhrn said...

Jättekul att läsa. Ser verkligen fram emot att följa din graviditet! En liten grej bara, första tiden i grav. är det inte bra att bli masserad (efter vad jag hört i alla fall). Kolla upp det innan du sätter lappar på MVC!
Lyllos A som har en sån fin sambo som du, vilken lyxkväll du gav honom!

08 oktober, 2005 18:50  
Blogger samarina said...

Härligt att läsa! Men vet du, när läkaren kände och klämde på min mage, sas det att livmodern var normalstor för ett barn och tiden. Nu är barnEN 5 år... :-)

08 oktober, 2005 21:02  
Anonymous Jonna said...

Vilken mysig dag! :) Härligt att höra att det "klickade" med bm.

08 oktober, 2005 22:09  
Anonymous aha said...

Vad bra att det fungerade så bra på MVC. Där ser du att A visst engagerar sig i bebisen, bara att han har en massa tankar som gör det jobbigt för honom också. Det tar tid att vänja sig! Ni verkar måna så om varandra och det är ett säkert tecken på att det kommer gå finfint för er att få barn. Håller med Cecilia att det är så mysigt att få följa din graviditet. Blir nästan sugen igen... men maken har hotat med att se till att jag blir tvångsinlagd om jag ens nämner fler barn... :-)

09 oktober, 2005 00:35  
Anonymous Mifflan said...

Hej!
En sån fin dag. I dag platsar du som mönstermamma i vilken gravid tidning som helst :)

09 oktober, 2005 14:47  
Anonymous Mifflan said...

Öhum...gravidtidning. Menade jag.
Bäst att rätta själv innan särskrivningspoliserna rycker ut!

09 oktober, 2005 14:48  
Blogger Lyckliga Grodan said...

så mysigt.. både barnmorskor och mässa och my little pony...
värmepump.. det borde vi nog ha...

09 oktober, 2005 15:48  
Blogger Bloggkossa said...

Tycker också det låter mysigt. Är glad för er skull jenny! Och jag hoppas att hela din graviditet ska forsätta likadant. Att du ska må bra och så..

09 oktober, 2005 19:56  
Blogger cecilia öhrn said...

mifflan: ha ha! särskrivningar kan bli rätt roliga, din blev det. Gravid tidning. undrar hur barnen ser ut!

09 oktober, 2005 20:54  
Anonymous Anonym said...

Vad roligt att det gick bra Jenny! :)
Började klura lite dock...barnmorskan hette Ulla. Du var inte på Serafen? Började fundera på om vi går hos samma? Vore ju ett udda sammanträffande!! :)

Vi ska träffa läkaren i morgon och då får jag förhoppningsvis veta i vilken vecka jag är i. Tjohooo! :)

/H

09 oktober, 2005 21:10  
Anonymous Anonym said...

Glömde ju - tack för NUPP-tipset! Ska fråga lite mer i morgon så får vi se om det blir intressant :)

09 oktober, 2005 21:12  
Blogger Batbut said...

Skönt att allt är på bana, och att helgen varit kanon! Läste lite dikter igen. Fina vännen!

09 oktober, 2005 21:14  
Blogger Anna P said...

Du kastar mig 2½ år tillbaka i tiden!! Underbart att få följa din/er resa!

10 oktober, 2005 08:05  
Blogger hanna said...

Sådärja. Då behöver man inte vara hemlig och anonym längre. Tjoho! Tretton veckor persika var det! :)

10 oktober, 2005 22:06  
Blogger I Jennys värld... said...

Åh, så mysigt det är att ha en egen liten gravid-fan club :-) Tack allihopa!

Och Hanna - välkommen!! Ska genast kolla in din blogg :-) Och grattis till den lilla persikan!!
Hm, det är nog inte samma BF för jag går inte på Serafen. Men det hade ju varit himla lustigt :-)

11 oktober, 2005 09:49  
Blogger hanna said...

Tackar! :D
Får väl helt enkelt acceptera att det finns fler barnmorskor som heter Ulla!

13 oktober, 2005 18:48  

Skicka en kommentar

<< Home