2005-10-06

Jag önskar jag var Bodil Malmsten

Jag önskar jag var Bodil Malmsten. Jag kan se det framför mig. Jag bor i min pitoreska stuga i Finistere. Jag har vita linnebyxor och en lång vit skjorta med slitsar i sidorna. Flip-flops i läder med lite glitter på. Det spelar ingen roll att Bodil tycker att bara de allra dummaste tror att det bara är enkelt och roligt att flytta från ett land där man levt i 55 år. Jag drömmer ändå.

Jag bor där i den lilla stugan med terracotta-färgat klinker i alla rum. Jag lever på att trolla med ord. På att trollbinda med ord. På morgnarna vaknar jag tidigt. Sätter mig på min uteplats med en espresso och en färsk croissant som jag köpt på min morgonpromenad till den lilla byn. Jag ser havets vågor busa med strandkanten. Jag har en hatt på mig för att inte bli bränd av solen. Jag är rädd om min bleka nordiska hy.


Jag njuter av min ensamhet. Jag har mina ord. Och genom internet har jag kontakt med omvärlden. Jag har fått nya franska vänner. Lite tokiga är de, med konstiga idéer. De dyker upp lite närsomhelst med korgar med god mat, baguetter och vin. Jag är för snäll för att säga att det kanske inte passar just då och vi slår oss ner i mitt kök där jag inte har några skåp med luckor, utan öppna hyllor där mitt slitna porslin står lite huller om buller och mina favorit-koppar hänger på udda krokar under hyllorna. De stannar alldeles för länge och jag glömmer tid och rum när jag återigen berättar om hur vi firar midsommar i Sverige. De ser på mig med nyfikna ögon och skrattar härliga franska skratt.

Ibland får jag besök av honom. Jag hade inte räknat med att bli berörd. Jag ville bara vara ifred med mina ord, mitt hav, min frihet. Men han fanns där. Det är en annorlunda relation. Vi säger inte mycket, men ändå finns inget som inte är sagt.

Så här lever jag. Jag har rum att andas, att känna varje andetag genom hela kroppen. Jag är trygg. Jag är hemma.

3 Comments:

Blogger Lyckliga Grodan said...

kan inte jag också få bo där då.. det där lät skönt.. och fritt.. och praktiskt..
men jag kan inte franska.. inte ett smack..
never mind.. det ordnar sig nog ändå

06 oktober, 2005 16:18  
Blogger I Jennys värld... said...

Grodan: Vi drar! I alla fall en vecka? :-)

06 oktober, 2005 16:32  
Blogger Batbut said...

Du, jag och Grodan. Vi kan sno syrrans hus nere i Provence, och jag kan lite franska. Mkt när jag är full!

06 oktober, 2005 21:00  

Skicka en kommentar

<< Home