2005-10-19

Bokprat

Skilda verkligheter av Marianne Fredriksson

Nu måste ni lyssna (läsa) noga. Detta är en bok som måste läsas.

Angelica och Jan möts och blir blixtförälskade. Deras kärlek växer sig oerhört stark men de kommer från skilda verkligheter, eller, de har olika världsbilder. Angelica är vad man kan kalla "flummig" medan Jan ser allt utifrån vetenskapen. Det som förenar dem är deras respektive trassliga barndom samt rädslan för att förlora varandra. Boken är en resa genom deras relation och deras kamp för att kunna leva tillsammans, för att kunna fungera som människor.

Det som retade mig lite med boken är dialogerna mellan personerna. Mig veteligen så pratar och agerar människor i allmänhet inte på det viset. I Jans och Angelicas värld har alla i deras närhet ett förvånandvärt djup och självinsikter som gör en grön av avund. Alla tycks ha något klokt att dela med sig av och känslorna svallar hos alla. Men efter ett tag så slutade jag reta mig och bestämde mig för att njuta istället, njuta av dessa otroliga relationer människor emellan! Och det ÄR ju faktiskt en fiktiv historia.

Dessutom är det en lärorik bok (alla fakta är sanna), jag får veta mycket om det mänskliga väsenet, om hur hjärna och själ fungerar och samverkar. Mycket intressant!

Jag njuter genom hela boken och mina tankar spinner egna nät och funderingar över liv och kärlek föds. Men. Och detta är ett stort MEN. Mot slutet av boken tar historian en fruktansvärd vändning. Det knyts i magen på mig och obeskrivliga känslor av sorg och obehag bildas. Det är hemskt, det är intensivt och det är tyvärr säkert något som händer i verkliga livet. Bokens slut är inte vad jag väntade mig och det lämnade mig med en stor sorg.

Jag vill inte avslöja något mer. Läs boken!!

5 Comments:

Anonymous tanten said...

Åh..jag köpte den igår, efter att ha läst detta,..men sen råka jag ge bort den innan jag hann hem...;)
Men jag tror jag får låna tillbaka den så småningom....

20 oktober, 2005 13:22  
Blogger cecilia öhrn said...

Jag gillar verkligen M Fredriksson. Kanske skall ta upp läsandet nu igen när vårt sovrum blivit barnfritt.

20 oktober, 2005 19:53  
Anonymous aha said...

Har nog läst allt annat av henne. Ska definitivt köpa den här.

24 oktober, 2005 00:26  
Anonymous tanten said...

Nu saknar jag lite Jenny ord...
Allt är väl bra?
Har lite bullar & mjölk till dej.. inne hos mej..om det skulle smaka?

24 oktober, 2005 20:21  
Blogger cecilia öhrn said...

håller med tanten. Allt väl Jenny?

25 oktober, 2005 10:45  

Skicka en kommentar

<< Home