2005-10-12

Bokprat

Stum sitter guden av Anna Jansson

Jo, jag måste säga att jag gillade den.

En man hittas mördad på ett sätt som kan liknas vid ett Midvinterblot och har kopplingar till asatron. Maria Wern, som trodde att hon skulle få en lugn jul med sin man (strulig och hopplöst impulsiv) och deras två små barn dras in i mordet som tar allt hemskare proportioner och även kopplas samman med hennes privatliv...

I början av boken var jag inte så imponerad, men jag ändrade mig efter ett tag. Mordintrigen är väldigt spännande och Anna Jansson har gjort en research som imponerar på mig och jag får mycket kunskap om asagudarna som jag inte hade innan. Dessutom är intrigen sådär obehaglig och "psykisk" - något som jag alltid läser med skräckblandad förtjusning!

Något annat som jag uppskattar är att det handlar relativt mycket om Maria Werns familj, om hennes kamp att få ihop arbete och privatliv, om livet som hårt arbetande småbarnsmamma, om den jobbiga svärmodern och om hennes relation med maken. Och sånt gillar ju jag som bekant!

Så ja, jag kommer att läsa nästa bok i serien också! Jag är nyfiken på hur det går för Maria samt hur Anna Janssons skrivande utvecklas i de kommande böckerna.

Nu läser jag en oerhört fascinerande bok, nämligen
Skilda verkligheter - en kärlekshistoria av Marianne Fredriksson. Oj vad bra den är! Mer om den när jag läst klart...

3 Comments:

Blogger Batbut said...

Kom Du igenom Ian Rankin? Och vad tyckte Du om Harry Bosch?

12 oktober, 2005 21:06  
Blogger I Jennys värld... said...

Harry Bosch gillar jag skarpt! Ian har jag inte kommit till än! Men snart så :-) Vilken bok är först i serien?

13 oktober, 2005 08:51  
Blogger Batbut said...

Lite osäker, men tror att det är antingen Fallen eller När mörkret faller, som är först utgivna i Sverige. Just nu har de rea på BOKUS på hans tidigare böcker i pocket!

13 oktober, 2005 23:15  

Skicka en kommentar

<< Home