2005-09-29

Åt pipsvängen med kosten

Okej. Min kost har gått sig alldeles åt pipsvängen. Jag mår illa av tanken på allt som innehåller fullkorn.

Fullkornspasta, fullkornsbröd - det kliar i halsen och känns svullet och kväljande bara jag tänker på det. Så häromdagen köpte jag snabbmakaroner. Jag har inte ätit snabbmakaroner på säkert tre år. Jag blandade smör i makaronerna. Det doftade fantastiskt. Och så åt jag ett helt lass, och tillråga på allt med falukorv till. Det var ljuvligt! Men ångestframkallande. Det är ju NU jag borde vara nyttig, inte alla åren före detta! Min lilla bebis vill ju ha grönsaker och nyttigheter - inte delicatobollar, snabbmakaroner med smör, vitt bröd, kakor, McFlurry och kräm.

Var på Apoteket och köpte Folsyra häromdagen. Då frågade Apoteks-tanten om jag åt några andra vitaminer. "Nä, borde jag det?" frågade jag oroligt. "Nejdå, inte om du äter bra" svarade tanten. Måste genast inhandla alla vitaminer som finns, för jag äter INTE bra.

Måste skärpa mig. Har i alla fall kommit igång och börjat röra på mig så smått igen. Promenerade från Sthlm Södra både igår morse och i morse. Jätteskönt! Ska pallra mig iväg på vattengympa eller simning också någon gång per vecka tänkte jag. Vet att min lilla knopp mår så mycket bättre då, och så måste jag ju vara i form när den lilla godingen ska till å ploppas ut!

Nästa vecka ska vi på första besöket till BVC. Ser verkligen fram emot det. Har en miljard frågor. Fostervattensprov eller inte? Hur ska jag äta? Är stress farligt? Vad händer härnäst?

Hjälp! Varför sa ingen att det var så svårt att vara gravid???

11 Comments:

Anonymous Jonna said...

Min bäbis behövde minsann både glass och annat gott när han låg i magen. ;)

29 september, 2005 10:54  
Blogger I Jennys värld... said...

Jonna: Phu! Och han är välmående nu? :-)

29 september, 2005 11:14  
Anonymous Jonna said...

Mycket välmående. Och behöver fortfarande glass. Säkert mitt fel, för att jag åt det när jag när han var i magen, men va fan, glass är gott! :D

29 september, 2005 13:49  
Anonymous Anonym said...

Känner igen mig väääldigt väl! :) Här är det mest bara smågodis, fet mat och ligga på soffan som gäller. Hoppas att det går över, annars blir det en väääldans tjock liten bebis som kommer ut :)

/H *fortsätter att vara hemlig ett par veckor till*

29 september, 2005 14:35  
Blogger I Jennys värld... said...

Anonymous: Skönt att vi är två svullon :-) Vilken vecka är du i sa du? Ser fram emot ditt "utträde ur garderoben" :-)

29 september, 2005 14:46  
Blogger maruschka said...

Äsch, bebisen talar om redan nu vad den behöver, och så länge DU mår bra så är det ok...*s*
Och du, man vänjer in sig i att vara gravid, precis som du kommer att göra när du blir mamma, jag lovar...
Fostervattensprov tror jag att jag skulle tycka var onödigt om jag var 26 och mådde bra...jag var 39, så jag valde att göra det, men lyssna på din barnmorska, de kan sin sak...Och om du inte känner dig bekväm med henne så för guds skull, BYT!...den korta tiden man är gravid så behöver man någon man kan lita på, och det är din rätt att ha en barnmorska som passar ihop med just DIG/ER...*s*
Vart ska ni gå?...jag gick på Mama Mia på Götgatan och hade en Ann-Catrine Larsson, jag gillade henne skarpt...

29 september, 2005 16:46  
Blogger I Jennys värld... said...

Maruschka: Det är svårt det där med fostervattensprov. Jag måste höra mig för, för min kusin är nämligen mongolid. Förut har det sagts mig att det är för långt bort från mig för att vara en risk, men ändå... Funderar på det där NUPP-provet man kan göra, det är som ett vanligt ultraljud som ju talar om om ett fostervattensprov är nödvändigt. Vet du något om det?

Jag har första besöket inbokat på BVC på hemmaplan, jag börjar så och förhoppningsvis är hon bra. Annars ska jag defenitivt lyda ditt råd och byta. TACK för tipsen! :-)

29 september, 2005 16:51  
Blogger cecilia öhrn said...

Jenny du måste tänka om! Är det någon gång du skall äta precis vad du vill utan att tänka fullkorn och tjafs så är det väl när du är gravid!? Det gjorde jag i allafall. Och när jag ammade förståss. Sluta oroa dig för vad du äter, bebin mår bra ändå. Folsyra och järntabletter knaprade jag. Jag blev också mackis och smörfantast under någon grav. Plus att jag en period bara ville ha riktigt stabbig husmanskost som kålpudding och grejs! Och det är något du kommer märka, man blir så in i bängen hungrig av att vara gravid.
Ang fostervattensprov så blir alla som fyllt 35 erbjudna fosterv.prov eftersom man då anses ligga i riskzonen. Så med tanke på din ålder så finns det ingen anledning till det. Ta hand om dig och ät makaroner och smör!

29 september, 2005 19:23  
Anonymous aha said...

Under mina graviditeter har jag inte kunna äta någonting alls, inte ens dricka vanligt vatten (allt kolsyrat har dock gått utmärkt!) de tre första månaderna. MEN SEN! åh vad jag har smaskat i mig, både det ena och det andra. Tror att man ska göra det, äta det kroppen säger åt en att äta, fett eller onyttigt, spelar ingen roll. Med nr 1 åt jag palt (!) och apelsiner, med nr2 Choklad, choklad, choklad, nr3 minns jag faktiskt inte annat än att jag åt jättemycket av allt och nu med nr4 var jag galen i morötter (minst ett tiotal om dagen) samt den där lilla 10-kronors hamburgaren på McD..., du vet. Barnen lever och ser välmående ut och jag, jo har väl några kilon för mycket att bära på, men det är inte någon katastrof än så länge. Ät på du!

29 september, 2005 22:36  
Blogger I Jennys värld... said...

Aha: Låter underbart! Jag håller faktiskt med, det kroppen vill ha det ska man äta! :-)

30 september, 2005 10:39  
Blogger cecilia öhrn said...

Jenny, jag hoppas inte mitt inlägg uppfattades som att jag körde över dig på något sätt! Så var det inte menat i alla fall.(Text kan ju ibland uppfattas mycket "burdusare" än vad som är tänkt). Nar jag var gravid med Gabriella var jag mer nojig över vad jag inte fick äta, såsom rå fisk, franska ostar o dyl. Och jag tyckte den info man kunde läsa i olika tidningar var knapphändig och inkonsekvent, så jag skrev helt enkelt en artikel om det som publicerades i tidningen Gravid. För att hjälpa mig och andra i samma situation.

30 september, 2005 18:51  

Skicka en kommentar

<< Home