2005-09-12

Socker, massage och bebis-lycka

Vilken helg! Jag har gått steg ett i min massageutbildning och det visade sig vara en riktig utmaning. Hade aldrig kunnat föreställa mig att det skulle vara så svårt och så jobbigt! Men jag måste få säga att det var så himla mysigt och det känns som om helgen var en lång resa genom kroppen, ett ständigt upptäckande av nya kroppsdelar som längtar efter beröring... Min första kund kommer idag och jag är nervös! Vill ju så gärna att hon ska få den trygga, omhändertagande upplevelsen som jag vill förmedla. Hon vet dock att jag är total nybörjare så egentligen borde jag inte vara nervös. Men jag råkar ju nu vara född till en sån som bankar på mig själv om jag inte fattar allt och är bäst på en gång... Men men, jag ska göra mitt allra allra bästa och fokusera på att hon ska känna sig trygg så blir det nog bra. Spännande!

Dock måste jag säga att jag hade aaaaningens svårt att koncentrera mig på kursen. Min hjärna, kropp och själ är nämligen som av en händelse full av bebisar och åter bebisar. Tänk vad livet kan förändras så över en natt! Plötsligt kan man inte tänka på eller prata om något annat. Under kursen var det vissa stunder när jag var så koncentrerad att jag glömde bort det för en sekund, men sen slog det mig igen - jag är gravid!- och så pirrade det i hela kroppen. Den lilla äppelkärnan som jag kallar det blivande lilla livet, gör sig påmind nästan hela tiden genom att jag har som en svag mensverk. Jag försöker att inte tänka på att något kan gå snett... Men det är svårt att låta bli att oroa sig! I dom fyra gravid-tidningar som jag har plöjt har jag fått veta att var tredje får missfall innan vecka 12...

Något mer jag fått veta i dessa fantastiska magasin är:

1. Att det är bra att dricka äppeljuice. Resultat: jag har två flaskor Brämhults Färskpressad Äppeljuice i kylen.

2. Det är positivt att sjunga för sitt barn. Resultat: igår höll jag en två-låtars koncert i bilen där reportoaren var "Amelia" med Tommy Nilsson och "Temptation" med Arash. Jag kände mig nöjd. Det var en fin blandning och min bebis fick en mångkulturell upplevelse.

3. För att förebygga illamående - ha gärna ett paket kex bredvid sängen och ät ett par stycken innan du går upp. Resultat: Jubel! ÄNTLIGEN får man äta i godsaker i sängen innan man går upp utan att känna sig som ett onyttigt svullo! Jag inhandlade genast två paket med supergoda havrekex och mumsade med god aptit i morse.

4. Det finns galet mycket snygga mammakläder! Resultat: Jag surfade runt på nätet och fick en lång (och dyr, grrrr) lista med snygg-kläder som jag bara måste ha. Jag ser framför mig hur jag är så där söt och mammaaktig i mysiga men, märk väl, ändå trendriktiga kläder.


Jag har också blivit lite fixig hemma, eller det har jag väl alltid varit, men nu är det hela inriktat på hemtrevlighet, mysighet och familj. En lampa som jag fått av mamma som jag då avfärdade som ful och opassande blev helt plötsligt "charmig" och "personlig" i vårt vardagsrum. Jag inhandlade också en stor, mysig, rödrandig sittkudde som ska ligga så där lite utslängd på golvet och sprida mysig stämning. A skrattade åt mig och sa att jag blivit sådär mamma-fixig. Jag blev stolt som en tupp och frågade (förhoppningsfullt) om han tycker att jag är annorlunda nu? Och då svarade han, älskade människa, nåt i stil med att det liksom lyser liv i mina ögon.

Massagekursen var full av såna där supernyttiga människor och till saken hör att jag är inte sugen på varm mat. Jag vill ha kall, som till exempel kräm. Så på lunchen igår satte jag i mig x antal tallrikar med aprikoskräm och mjölk och drabbades av ångest när någon sa att "det där är ju bara socker och mjölk". Hjälp! Borde jag bara äta grönsaker och linser och husmanskostiga grytor nu? Jag äter ju det också (okej, inte linser), men lite kräm och kex kan väl inte vara så jäkla farligt? Eller?

Angående namn så lutar det åt Moa om det skulle bli en tjej (jag kan även tänka mig Tuva eller Klara. Eller allra allra helst Poppy eller Ally men då går A i strejk). Om det blir en kille vill A att han ska heta Elvis... Hm, vi får väl se. Jag tycker Ville är jättefint, men A upplyste mig om att han minsann inte vill att hans som ska bli retad för Ville-Pille i skolan. Jag kände mig som ett frågetecken, den tanken hade inte ens slagit mig. Jaja, vi hinner nog ändra oss sådär en ziljard gånger.

Nu är det dags att sätta igång med förberedelserna inför massagen!

Sist men inte minst: TACK för dom söta kommentarerna kära bloggisar!

Och som sagt, den som vill är väldigt välkommen till det lilla lilla huset i den lilla lilla (nåja, ganska stor är den nog) söderförorten på en helkroppsmassage. 300 kr för ca 70-80 minuter.

6 Comments:

Blogger Batbut said...

Vad säger man annat än GRATTIS! Håller alla tummar och tår jag kan. Såg även att seminariet gått bra, visste jag väl! Du kan! Én liten norrbagge på väg *S*. Mysigt!

12 september, 2005 10:37  
Anonymous aha said...

Jenny, du får bara tänka att om något går fel så gör det det, och oftast är det bäst så i så fall. Nu vet du ju att du KAN bli gravid! Istället för att oroa dig så se till att NJUTA till fullo, det är en så fantastisk känsla. OCh du, man får äta precis vad man vill när man är gravid, men man kanske kan undvika sådant där som de säger på MVC att det inte är bra, typ mozzarellaost (fast jag åt kilovis av det, innan jag fick veta att man skulle undvika det, och tänk, bebis blev helt normal i alla fall). Försök att följa det din kropp säger år dig, för det kommer den att göra! Lycka till med massagen nu!

12 september, 2005 11:09  
Blogger cecilia öhrn said...

Visst blir man helt namntokig så fort man får reda på att man är gravid! JAg var likadan. Ville hade vi som ett mycket starkt alternativ till bebben som sedemera fick heta Gustav. Jag gillar det starkt.
Det där med massage låter lockande...

12 september, 2005 12:36  
Anonymous Jonna said...

Har jag sagt det innan? Jag önskar jag bodde där du bor!!! Då skulle jag vallfärda till dig alltid. I want massage! (Streckte nacken igår... Aj!)

12 september, 2005 14:31  
Blogger Lyckliga Grodan said...

äntligen kan jag komma in och lämna kommentar.. har försökt hela dagen men blivit utkastad..
Grattis Grattis Grattis.. njut, och gläd er.. så himla häftigt..
Grattis igen

12 september, 2005 22:53  
Blogger I Jennys värld... said...

Tack allihopa!! Ni är ju bara för gulliga!

Cecilia: Om du är intresserad så är det bara att maila på koppla_av@telia.com

13 september, 2005 15:01  

Skicka en kommentar

<< Home