2005-09-19

Magknip och illamående

Härlig rubrik!

Efter en vansinnigt trevlig födelsedagsfest i fredags så artade helgen sig till en inte så bra sådan. Jag vaknade tidigt på lördagen och kunde inte somna om. Hörde dessutom skrammel och pyssel nedifrån, det var A som var uppe och städade efter festligheterna. Underbart! Jag som trodde att han skulle ligga utslagen hela förmiddagen med tanke på att han konsumerade ett glas eller två för mycket på festen. Men icke, han var pigg som en mört och studsade runt och plockade undan och sen var han ute och jobbade på tomten (de var äntlligen här och grävde igen grunden!) till klockan 15 när min familj dök upp för att gratulera.

Dock var det nära att det inte blev någon familjetillställning för jag fick ett sådant magknip och illamående så jag trodde jag skulle avlida! Det kom som kramper med ngåon kvarts mellanrum, mest i den övre magen och vid solar plexus så jag drog slutsatsen att det inte hade med bebisen att göra utan att det var någon annan magåkomma. Efter flera timmar i soffan släpade jag mig dock upp och bakade äppelpaj i alla fall för det kändes något bättre. Det blev en lugn tillställning där jag låg som ett kolli soffan och mina familjemedlemmar smaskade äppel- och rabarberpaj för glatta livet, samtidigt som de fnissade åt vad de bedömde som en gravid-åkomma.

Framåt kvällen mådde jag fortfarande dåligt och hade fortfarande mag-kramper så jag ringde sjukvårdsupplysningen och frågade om det kunde ha med graviditeten att göra. Hon svarade såklart att det kunde hon inte svara på utan jag fick lov att avvakta. A kände sig lugnad och frågade om han kunde sticka iväg och träffa kussarna och det var helt OK för mig som bara ville dra något gammalt över mig. Så jag låg på soffan och snyftade och tyckte synd om mig själv innan jag halvsomnade och slutligen släpade mig upp i sängen vid halvett-tiden.

Jag sov faktiskt hela natten men vaknade vid halv-åtta och hade sedan (ursäkta alla känsliga) diarré hela dagen samt magkramper. Jag försökte äta smörgåsrån och dricka té och det gick bra óch på eftermiddagen försvann magkramperna äntligen!

Nu maler tankarna för fullt - hade detta med graviditeten att göra? Ligger fostret fel, är det därför jag hade så ont? Borde jag åka till läkaren och kolla? Idag är jag uppe och i full gång, men jag mår illa. Dock är det nog som det ska vara är jag rädd för... :-)

Alla mammor, hjälp mig! Hade ni något liknande? Ska jag ringa barnmorskan?

2 Comments:

Blogger SANDRA said...

Grattis i efterskott!

Bättre ringa en gång för mycket, tycker jag.

19 september, 2005 14:27  
Blogger cecilia öhrn said...

Hej Jenny! Jag är ingen expert så är du orolig är det klart att du skall kolla upp det med din BM, men som du beskriver det så hade jag något liknande vid alla mina tre gravidtillfällen. Jätte ont i magen, kramp som kom intervallsvis. Och du vet, din lilla bebis ligger ju alldeles nere vid blygdbenet nu så om du har ont längre upp tycker inte jag att du behöver vara orolig för russinet. Och har du dessutom dirre så borde det ju snarare vara något du ätit. Hoppas du mår bättre nu!

19 september, 2005 19:44  

Skicka en kommentar

<< Home