2005-09-19

Livrädd

Jag måste börja ta det lugnare. På sista tiden har det varit för mycket. För mycket av allt. Ett tecken på det är att jag tappar i kreativitet, kan knappt ens få ner en blogg. Ett annat är att jag blir irriterad. Ett tredje är att jag inte kan koppla av. Ständigt spänd som en stålfjäder, även när jag ligger på soffan. Det är så mycket, jobbet, firman, bebisen...

Och så fick jag magknip och det händer typ aldrig annars. Jag är en huvudvärks-människa, att jag har problem med magen är sällsynt.

Jag känner att jag måste vara duktig och bevisa att jag faktiskt visst JOBBAR dom här två dagarna när jag inte är på mitt vanliga jobb. Jag har dåligt samvete för att jag lever ut en av mina drömmar, för att jag gett mig själv tid att satsa på något jag drömt om. Det känns som att jag är egoistisk. Så förutom att jag farit runt som en galning på jobbet för att dom ska bli nöjda med mig i min nya tjänst så har jag kännt mig ständigt pressad när jag varit hemma för att jag känner mig alldeles för lyxig. Har svårt att tillåta mig själv att njuta.

Och nu, efter att min massagekund gått, så hade det kommit en liten droppe blod i min trosa. En liten liten, men klarröd. Jag ringde genast till MVC, där var det stängt. Ringde Huddinge Sjukhus. Blev hänvisad till Sjukvårdsupplysningen eller vad det heter. Ringde dit. Fick prata med en kvinna. Minns inte vad hon hette. Hon sa att det nog inte var någon fara, att man kan ha små-blödningar under graviditeten. Och hon trodde inte det hade samband med mitt magknip, då det mer lät som en maginfluensa när jag beskrev det för henne. Och i vecka 7 finns det ändå inget varken jag eller sjukhuset kan göra åt det. Tack för det. Jag är ändå livrädd. Jag känner ju att jag pressar mig, att jag borde ta det lugnare. Men jag vet att jag kan vara överkänslig ibland, och jag kan inte hålla isär dom tillfällena när jag är överkänslig och äverreagerar och dom när jag faktiskt borde stanna hemma och inte jobba utan bara ligga och vila.

Jag läste om en tjej vars missfall startade precis på detta sätt. Det får inte hända.

Jag tror jag ska lägga mig i badet. Försöka slappna av. Prata med bebisen och be den att stanna i min mage.

8 Comments:

Blogger Bloggkossa said...

Jenny! Jag hoppas du mår bättre nu och att allt är lugnt. Skickar en STOR KRAM!!

19 september, 2005 18:37  
Blogger cecilia öhrn said...

Jenny, jag känner så med dig. Men jag vill lugna dig med att många har små blödningar som inte betyder något. Jag hade det faktiskt själv med Gustav, då var jag ungefär i v 10-11 och jag blev orolig och åkte till gynakuten på SÖS, där fick jag se en liten bebbe som simmade omkring, och ingen förklaring till varför jag blödde, men med ordination att ta det lite lugnt några veckor framöver (hur lätt det nu var med två andra bebbar hemma...) JAg blödde en dag sedan inget mer. Lägg dig på soffan eller sängen och be A ta ordentligt hand om dig i 9 månader. KRAM.

19 september, 2005 19:50  
Blogger cecilia öhrn said...

Jenny, jag känner så med dig. Men jag vill lugna dig med att många har små blödningar som inte betyder något. Jag hade det faktiskt själv med Gustav, då var jag ungefär i v 10-11 och jag blev orolig och åkte till gynakuten på SÖS, där fick jag se en liten bebbe som simmade omkring, och ingen förklaring till varför jag blödde, men med ordination att ta det lite lugnt några veckor framöver (hur lätt det nu var med två andra bebbar hemma...) JAg blödde en dag sedan inget mer. Lägg dig på soffan eller sängen och be A ta ordentligt hand om dig i 9 månader. KRAM.

19 september, 2005 19:50  
Blogger cecilia öhrn said...

sorry det blev två gånger

19 september, 2005 19:51  
Blogger Anna-Karin said...

Hej Jenny! Allt kommer att gå bra, ta det lugnt och stressa inte upp dig. Jag ser upp till dig som startat eget som massör, som vågat gå ner till deltid. Du fixar det och du fixar allt annat, jag vet det! Hoppas du mår bättre nu. KRAM

19 september, 2005 21:56  
Blogger Lyckliga Grodan said...

alla har redan sagt allt och jag håller med och håller tummarna.
grodkramar

19 september, 2005 22:21  
Anonymous aha said...

Jenny, ta det bara lugnt. Lägg dig på soffan, känn efter ordentligt. Du befinner dig i en situation då du i första hand ska känna efter vad din kropp säger dig! Om du är överkänslig, ja men var överkänslig då,, hellre det än att pressa dig själv för mycket. Det är de här första månaderna av omställning som är jobbigast. Ge dig själv tid att hinna med allt det nya. Tids nog kan du vara duktig. Blödningar kan vara helt naturliga, precis som Cecilia skriver. Försök att inte oroa dig!
STOR KRAM!

19 september, 2005 22:51  
Anonymous Anonym said...

Jag är i 8-9:e och har haft två såna blödningar. Pratade med min bm och hon sa att det var fullt normalt. Om du inte får en stor blödning och JÄTTEONT (värre än mensvärk) så är det inte farligt. Lycka till! :D

/H *som fortfarande är hemlig*

20 september, 2005 13:05  

Skicka en kommentar

<< Home