2005-09-27

Bokprat

Nu har jag i över en månads tid försökt med Vindens Skugga av Carlos Ruiz Zafón , men det där akuta begäret när man bara måste veta vad som händer NU eller när man bara inte kan lägga boken ifrån sig, det infinner sig inte. Så jag har gått emot en av mina principer - att aldrig lämna en bok icke färdigläst - och lagt den åt sidan.

Istället slukade jag Martina Haags debutroman
Underbar och älskad av alla (och på jobbet går det också jättebra) . Den var för kort! Tog bara ett par timmar att läsa ut och jag ville ju ha MER! Den var i typisk Martina-anda och skulle, precis som hon själv sa i en intervju jag läste, kunnat handla om henne själv. Men huvudpersonen heter istället Isabella och kämpar febrilt för att bli en aktad skådespelerska. Väldigt febrilt faktiskt, så febrilt att hon lindar in sig i diverse hysteriska lögner som här och var leder till stora skratt hos mig.

Trots att boken är rolig så är den verkligen för tunn. Jag hade velat ha minst 100 sidor till och bara mer av allting. Mer om Isabella, mer om hennes kärleksliv, mer om hennes bästa kompis, mer om hennes mamma, mer om hennes tidigare liv, mer om hennes ambitioner, mer tokigheter, mer mer mer! Det känns som det fanns gott om tillfällen att utveckla. Men ändå, som det stora Martina-fan jag är, så rekommenderar jag boken, för den är verkligen hysteriskt rolig på sina ställen och helt skruvad. Vore man lite mer som Isabelle skulle livet bjuda på fler överraskningar tror jag...

Jag säger som jag brukar, läs och meddela mig vad du tyckte!

Nu har jag börjat på en ny
deckarserie, nämligen Anna Janssons. Den första boken heter Stum sitter guden och jag hoppas verkligen att jag gillar den, för det är ju underbart att ha en hel favorit-serie framför sig! En så länge har jag bara läst ett par sidor, men det verkar lovande.

Nästa deckar-projekt i tur efter Anna Jansson är
Ian Rankin, som jag fått rekommenderad av allas vår kära Batbut!

Edit: Här finns länkar till ett antal tidningars recensioner av Martinas bok!

3 Comments:

Anonymous Jonna said...

Jag har också slukat Martinas nya bok. I ett nafs! Också blir man lite ledsen när det är slut. Man vill ju bara läsa mer av fantastiska Fru Haag! :)

28 september, 2005 11:49  
Blogger I Jennys värld... said...

Jonna: Eller hur?! Läste att det ska komma en fortsättning, jippi! Då kanske jag får veta mer om det jag efterlyste :-)

28 september, 2005 13:31  
Blogger cecilia öhrn said...

Älskar också martina haag, enda (nästan) anledningen till att jag prennar på mama.

28 september, 2005 20:42  

Skicka en kommentar

<< Home