2005-08-20

Vemod och lycka

Vaknade i morse med en känsla av nåt som likanar vemod. Fast mysigare. Skumt. Lite arg var jag också och det kan ha att göra med att det jag vaknade av var att grannen snickrade på sin veranda. Klockan 8.45! DET är okristligt tidigt och hör inte till god grannsed. Var en sekund från att öppna fönstret och skrika fula könsord, men jag hejdade mig. Dels pga att jag var naken och dels pga att det kunde bli lite dålig stämning i framtiden. Så jag låg där ett tag och smakade på den konstiga känslan och sen tog jag upp "Låt den rätte komma in" av John Ajvide Lindqvist och läste klart den (recension a´la Jenny följer i nästa inlägg!). Läsandet av den förstärkte den konstiga mys-känslan och jag låg kvar och myste ett tag.

Nu är jag uppe och sitter här och skriver en konstig, skum och kanske lite mysigt text. Vad den handlar om egentligen kan man ju undra. Gud så konstigt det här blir. Är jag verkligen vaken? Skit samma, jag svamlar på. Ganska mysigt faktiskt. Jag överanvänder ordet mysigt. Det är ett av mina favoritord. Mysigt. Det är liksom ett sånt...mysigt ord. Hahha.

Idag är första dagen på semesterveckan som följer. Det är nog därifrån den härliga känslan kommer. Och vetskapen om att en ny höst väntar mig. Tömde mitt skrivbord igår. Flyttade upp de pinaler jag ville ha till min nya arbetsplats. Tog med alla skor, kavajen och placerade dom i entrén på mitt nya våningsplan. Tittade på mitt tomma gamla skrivbord och förstod ingenting. Två år av SLIT för att orka med elaka kollegan är över. Jag är så laddad. Jag ska göra ett bra jobb på min nya arbetsplats. Och jag har köpt mig själv tid att göra något meningsfullt. Tid att vara mig själv. Känslan är obeskrivbar.

Solen skiner idag. Vi ska fika hos min syster som nyss när jag ringde stod och bakade kanelbullar. Jag tror jag ska äta minst två och dricka mjölk till. Eller hennes goda te bryggt i te-bryggare. A ska följa med. Han hade kräftkalas igår och kommer vara sådär mysigt känslosam som han är när han är lite lagom bakis. Sen ska vi åka runt lite och mysa. Och så hem och packa. Norges fjäll och klara luft väntar i morgon.

2 Comments:

Blogger Bloggkossa said...

Visst är det mysigt med helg?! *fnissar lite*

20 augusti, 2005 12:06  
Blogger I Jennys värld... said...

UNDERBART!! Mer helg åt folket!!
:-)

20 augusti, 2005 12:15  

Skicka en kommentar

<< Home