2005-08-19

Så här städar jag

Cecilia bloggar om hur hon städar, efter att Linda Skugge skrivit om det i sin blogg.

Här kommer mitt bidrag

Jag storsädar huset varannan lördag morgon (ibland oftare om något speciellt händer eller om vi haft hunden hemma) och det innebär följande:
*Dammsuga överallt
*Skaka mattorna och låta dom hänga ute på vädring
*Damma fönsterbleck och andra ytor (typ matsalsbord, soffbord, skänk och sånt)
*Skura golven med trärens och vitsåpa (DET är motion vill jag lova)
*Skura badrummen jättenoga (brukar skura alla ytor och sen duscha av hela alltet. Fast ibland slarvar jag och ser bara till att handfat och toalett är fräscha och att man inte behöver skämmas över handdukarna)
*Göra extra fräscht i köket och torka alla ytor och skåpluckor etc. Disktrasa och diskborste byts när det behövs.
*Byta lakan i sängen
*Ibland tvätta filtarna som ligger i soffan
*Handdukar byter jag när det behövs

Vardagligen så ser jag till att det inte är stökigt (okej, vissa dagar är det post och pinaler överallt, men oftast är det faktiskt fint), att badrummen ser OK ut och så vill jag att köket ska vara fräscht. Dammsugaren tar jag aldrig fram på vardagarna om det inte ser för jäkligt ut och jag ska få besök.

I kök och badrum använder jag Prefect, den luktar godast. Ibland såpa. Till golven blir det Tripp-trapp Trärens (superbra!) och vitsåpa som jag inte minns vad den heter.

Är jag godkänd eller äcklig?

Ps. Beakta att jag skriver JAG för det är alltid jag som storstädar. Min sambo har helpension. Grrrr. Fast han är en jäkel på att plocka undan och organisera när det krävs. Det går i ett nafs. Och han har faktiskt precis rensat upp hela källaren så den är sopren nu och så ska han renovera där och fixa ett jättefint behandlingsrum åt mig. Han är rätt bra ändå.