2005-08-27

Äppelkindad & gravid

Aaahh, underbar fjällvecka. Hela veckan har vi vandrat bland bergen med korgar med röda äpplen i, jag prydd med schalett och A i knickersbyxor. Vi har stannat till ibland och tittat varandra djupt i ögonen och talat om hur mycket vi älskar varandra. Han har ömt smekt mina rosenröda, friska kinder med sina stora, kalla, manliga händer. På eftermiddagarna har vi fiskat fisk i den solglittrande älven som vi sedan rökt i den fina nya fiskröken och ätit med endast en fräsch grönsallad till. På kvällarna har vi tänt en brasa och suttit mitt emot varandra och ätit äppelhalvor och mandariner och pratat om livet. Vi höll händer. Han läste dikter för mig, dikter han skrivit själv, inspirerad av fjällvärldens alla intryck. Sedan älskade vi. Igen och igen. Hela natten lång, tills vi var alldeles yra. Så med all säkerhet gror det nu ett litet frö i mig, ett alldeles jättefriskt och perfekt litet fjällbarn.

Eller inte.

I ärlighetens namn så har vi mest:
1) Legat i den vinröda, mönstrade fjäll-aktiga hörnsoffan mellan två täcken (jag) och fåtöljen annars till för svärfar och endast honom (A) och druckit norsk öl (A) och ätit förrädiskt god norsk choklad (jag, minst 200 g/dag) och spelat X-box (A) och löst korsord (jag. Värsta tantvarningen, men jag är helt besatt. Måste genast införskaffa fler korsord samt jättebra korsordslexikon så jag slipper svära och skrika att de som gjort korsordet är helt PUCKADE för det STÄMMER JU INTE)
2) Åkt runt i bilen och tittat på helt galet lyxiga nybyggda fjällhus som bara är så vansinnigt lyxiga att man måste gnugga sig i ögonen och titta igen och försökt hitta bra och hållbara argument för att övertala svärfar att investera i ett sådant.
3) Lyssnat och tittat och kännt på ös-regnet.

Ja, det var väl det.

Nä, skämt å sido. Vi har haft det jättemysigt! Trots ösregn alla dagar utom 1,5. Men den soliga dagen utnyttjade vi till max och hann med både en 3-timmars ridtur i Trysil och en härlig kanot-tur på älven. Och fiske. Vi fick två Harrar och en Öring som vi faktiskt rökte i den nya fiskröken och åt som snacks på kvällen (mellan choklad-intagen) och det var så underbart gott och för ett kort ögonblick kände jag mig fräsch, naturlig och fjäll-aktig. Och ösregn kan faktiskt vara helt underbara om man ligger i en mysig, ombonad stuga, hör brasan knastra och är alldeles ensam med en riktigt mumsig karl (A skulle dö om han hörde att jag kallade honom för karl. Han fick nästan en ångest-attack när han såg mig gå med stavarna och att bli kallad karl är väl likvärdigt med det?) Dessutom har jag mellan choklad-ätandet pallrat mig ut på tre uppfriskande jogging-turer och en stavgångsrunda. Det är så HÄRLIGT med fjäll-luft! En liten bok avverkade jag också (jag hade planer på fler, men blev uppehållen av korsords-djävulen), "Damernas Detektivbyrå" av Alexander McCall Smith. Skriver mer om den sen! Så jag måste tillstå att jag är väldigt nöjd med veckan, jag känner mig utvilad, avslappnad och på gång! Och A och jag hade ett sådant där härligt samtal på vägen hem. Ni vet, ett sånt där man öppnar sig och kommer närmare varandra. Lovely!

Och den stora frågan är - hur fort känner man graviditetstecken? Om man antar att det är en vecka sedan vi, eh, parade oss. Är det då möjligt att känslan jag fick av ömma bröst under jogginturen i morse var på riktigt? Och jag mår faktiskt lite konstigt idag. Jag har liksom inte varit hungrig. Förrän på kvällen. Och då åt jag en tallrik yoghurt och havrefras. Och blev liksom lite illamående efter den. Och det smakar konstigt i munnen. Och en liten stund stack det lite i nedre delen av magen. Och magen är liksom öm.

Jag håller tummarna. Och förnekar det faktum att jag hade precis samma symptom sist jag fick influensan.


5 Comments:

Blogger Batbut said...

Håller tummarna!

27 augusti, 2005 23:21  
Blogger petra said...

Har saknat din blogg. Kul att du är hemma igen. Tror absolut att du är gravid! Iaf skengravid:-)
Jag är själv lätt besatt av min kropps olika symptom (läs hypokondrisk) så jag hade självklart tolkat det som graviditet. Härligt att ni haft det bra! Är avundsjuk på ridturen! Rider du mycket?

27 augusti, 2005 23:51  
Anonymous Anonym said...

Shit! Om det är tantvarning på korsord, så är jag garanterat tant. Jag tom prenumererar på korsordtidning... Och du, welcome back! /Jonna

28 augusti, 2005 09:51  
Blogger I Jennys värld... said...

Tackar tackar, känns bra att ha varit i alla fall lite saknad! :-)
Och jag har saknat er åsså ska ni veta!

Jag känner efter för fullt och hittar nya tecken hela tiden! Återkommer med fakta om typ en vecka...

Åh, kan man prenumerera på korsordstidning? Hur??

28 augusti, 2005 12:30  
Blogger I Jennys värld... said...

Petra: Jag hade egen häst när jag växte upp men fram till i somras har jag inte ridit på sju år! Dock har A och jag funnit ett gemensamt intresse i att rida islandshästar, vi gjorde det första gången på Österlen i somras och så nu i Trysil. Fast då var det på Nordlandshästar och det var lite knepigare för A som inte har någon ridvana. Det är ju mycket härligare och lättare att flyta fram i tölt på islänningarna!

28 augusti, 2005 12:40  

Skicka en kommentar

<< Home