2005-08-28

Inspirerad!

Jag har en sån där jag-är-så-lycklig-dag. Och i vanlig ordning blir jag då superinspirerad! Det liksom spritter och sprätter i hela kroppen och jag får en sån energi att jag inte vet hur jag ska kunna kanalisera den på bästa möjliga sätt och snabbast möjligast kunna ro alla projekt i land.

Jag vill, å det snaraste:

1) Inreda klart vårt vardagsrum. Rättelse: jag vill inreda klart hela huset, men där inser jag att jag måste lugna mig så det som numera står på listan är Projekt Vardagsrum. Rummet går i vitt och beige och möblerna drar åt det gustavianska hållet. Hela känslan är liksom nordisk och gammaldags. Nu vill jag ha lite färg! Och färgen som jag är inne på att välja är röd. Så på inköpslistan står tyg i röd-vit-randigt som jag kan sy kuddar av (redan här uppstår problem eftersom jag är värdelös på att sy) samt en röd-vit-randig matta. Och så vill jag ha den där avlånga, naturvita kudden från
Himla (hittade den dock inte på hemsidan). Och när jag nu skriver detta så uppstår en ångestkänsla av att vardagsrummet kommer se ut som en polkagris när jag är klar. Det är nämligen inte första gången som jag får en briljant inredningsidé och sen när jag är klar så visar det sig vara fel. Totalt fel. Och jag känner mig tvungen att förklara mig för alla som kommer på besök att "det här är bara tillfälligt". Men den här idén tror jag verkligen på. För jag fick den efter ett repotage i förra söndagens Expressen-bilaga om några som hade typ samma stil som oss + rödrandig matta och det var så fint och hemtrevligt och stilrent.

2) Läsa 60 p Litteraturvetenskap - kreativt skrivande. Jag - fil.kand i Litteraturvetenskap. Det är liksom vad som fattas då jag redan läst 40 p Medie-och kommunikationsvetenskap och 20 p Retorik (samt 15 p av en flummig kurs som hette "Samtidens Estetik"). Jag skulle känna mig SÅ stolt över mig själv. Ser telefonkatalogen framför mig, där det efter mitt namn står "fil.kand, Litteraturvetenskap". Och tänk så mysigt jag skulle ha nu under höstkvällarna, ihopkurad framför datorn med en stor kopp te och levande ljus, producerandes fantastiska texter som slår alla med häpnad. Jag skulle vara så lycklig. Och kreativiteten skulle liksom flöda genom hela huset, där ett trivsamt kaos skulle råda, med böcker och filtar och te-koppar utspridda lite överallt.

3) Bli gravid. Åhhhh! Jag vill vill vill! Ge mig en busig, stökig och kärleksfull familj NU. Idag hälsade vi på A's kusin som har fått en ny bebis och han var fullkomligt ljuvlig. Född två månader för tidigt och så liten så liten och så snäll och mjuk och fin. Vi var helt tagna, både A och jag, där vi turades om att ha honom i vår famn. Och jag ser framför mig hur jag under graviditeten liksom blommar upp, får en ny färg i ansiktet (läs: det bleka försvinner och ersätts av rosiga kinder och olivfärgad hy), hur jag sprudlar av idéer och produktivitet, hur A uppfattar mig som kvinnligare och sexigare än någonsin, hur jag blir kreativ, moderlig och ljuv och hur jag ordnar och fixar i huset så att när bebisen kommer så har vi fått en grundordning som är sådär bra och familjär.


Är detta så himla för mycket begärt?

8 Comments:

Blogger Batbut said...

Absolut inte, tycker Du ska ha det. Håller alla tummar jag har

28 augusti, 2005 23:56  
Blogger Lyckliga Lisa said...

Jag känner igen mig. för tre timmar sedan sa jag upprymt till min pojkvän:
Nej jag kan inte träffas ikväll för jag har så mycket att göra.

Jag ska
1.måla om kökshyllan jag köpt
2.skriva det där säljbrevet till drömjobbet
3.tvätta
4.förbereda inför veckan som kommer.
5. Lägga mig före 22:30.

trots de bästa intentioner blev det istället betala räkningar på nätet, blogga och fixa med papper.
typiskt.
kram från Lisa som läst 40p litterturvetenskap men inte kommer ihåg ett dugg.

29 augusti, 2005 00:02  
Anonymous Jonna said...

Det är inte för mycket begärt! (Möjligtvis den delen om rosig och snygg och sexig när man är gravid... Det är lätt hänt att man blir illamående, glåmig och ganska lik en valross. Men det är ju bara petitesser!) Go for it! :)

29 augusti, 2005 08:32  
Blogger I Jennys värld... said...

Batbut: Vad gjorde jag utan din ständiga support? :-)

Lisa: Varför har inte dygnet 48 timmar? Varför måste man sova? Varför kräver veckor förberedelser? Varför är tvättkorgen alltid full? Frågorna hopar sig. :-)

Jonna: Men, är inte Valrossar ganska sexiga? Jo det är dom. Om man tror tillräckligt hårt på något så blir det så. Det är min filosofi :-)

29 augusti, 2005 11:48  
Blogger cecilia öhrn said...

Jenny, det är så härligt att läsa dina spontana energisprudlande bloggar! Jag känner igen mig jättemycket. Ibland får jag en sån otrolig energi och kreativitet, och jag vet hur jag vill kanalisera den, men tripp, trapp och trull sätter oftast käppar i hjulet för mig!

29 augusti, 2005 12:11  
Blogger I Jennys värld... said...

Cecilia: Tack! Nu blev jag ju jätteglad! Jag kan bara säga detsamma till dig, att titta in i ditt liv ger mig så mycket! Och bidrar massor till min längtan, även om det är lite kaosartat ibland :-)

29 augusti, 2005 13:12  
Blogger Lyckliga Grodan said...

inte ett dugg för mycket begärt.. och jag blev precis så där rosig och fin när jag var gravid, och snäll och harmonisk... Storgrodan påstår att gravid är det tillstånd jag är bäst i.. hmmm

och tack för inspirationen..nu blev jag inspirerad att röja upp härhemma, och få till det, och skicka iväg räkningarna coh de där mailen som skulla ha vart iväg redan..

29 augusti, 2005 14:59  
Blogger I Jennys värld... said...

Lyckliga grodan: Tack! Då vet jag att det är 50% chans till Valross och 50% chans till rosig :-)

29 augusti, 2005 20:47  

Skicka en kommentar

<< Home