2005-08-29

Hemma/tid/drömmar

Jag har svårt att förstå folk som säger att de aldrig skulle vilja vara hemmafru. Kommentarer som "jag skulle bli så uttråkad!" eller "jag har andra ambitioner än att snyta barn och städa" är för mig totalt främmande. Man skulle ju kunna göra SÅ mycket mer!

Egentligen handlar det nog för mig om en slags variant på hemmafru. Deltidshemmafru kanske? Inte hemmafru i ordets traditionella bemärkelse där man "bara" tar hand om hem, make och sjuttioelva barn. Kanske ska jag bara kalla det rätt och slätt för "hemma"? Har svårt att hitta rätt ord.

Om jag var "hemma" skulle jag njuta så totalt av tiden. Att ha tid att fördjupa mig i intressanta ämnen, gå kurser, pyssla om mitt hem, min man och mina barn, skriva en massa (och inte ge mig förrän jag blir publicerad!), utveckla mitt eget lilla företag, läsa en massa och promenera i dagsljus och äta frukost i en villervalla av intressanta böcker och tidskrifter. Jag skulle ladda en massa energi och ha så mycket mer att ge till min familj, mina vänner, mina kunder och mig själv. Vilken lyx! Och vilken förmån.

Jag skulle vilja att mina barn gick på dagis ungefär 60%. De 60%en skulle jag ägna mig åt ovanstående, att förverkliga mina drömmar om att kunna göra det jag vill, att kunna leva på det jag drömmer om. Att ta hand om mig själv så att jag när jag hämtar barnen eller spenderar tid med min sambo kan vara allt det jag vill vara för dom och ge allt det jag vill ge.

Det handlar inte om att inte ha några ambitioner. Tvärtom. Det handlar om att ha så mycket ambitioner att det inte finns tid att slösa bort timmar på ett kontor!

En romantiserad bild? Ja, kanske. Men det är min dröm, det är det som får mig att hela tiden sträva vidare och hitta på nya saker för att få mer tid. Och jag har faktiskt kommit en bit på väg! Denna veckan är min första som deltids-kontorsråtta, deltids egenföretagare för överbelastade själar och deltidsskribent. Om än bara för byrålådan. Men ändå!

3 Comments:

Blogger Lyckliga Grodan said...

go for it.. vi är och blir vad vi tänker, Tankar är potenta livsförändrare så tänk på tänk tänk tänk... och helt plötsligt så gör du det du tänkt.. häpp !!

29 augusti, 2005 15:01  
Blogger Bloggkossa said...

Håller med grodan!
Och, dina drömmar om att vara hemma har jag också. Haft såna sen första barnet. Men i Sverige uppmuntrar man inte föräldrar till några "kvinnofällor". In med ungarna på dagis istället i 110% procent.. Ja, förlåt, men jag blir så arg när jag tänker på hur lite jag kan påverka. Ekonomi styr allt, nästan!
Hoppas du lyckas med dina drömmar!!

29 augusti, 2005 16:40  
Blogger Batbut said...

lycka till! Delar samma dröm som Dig, tänk att ägna dagarna åt att laga god mat, måla, skriva, fixa och dona. Vara pigg med barnen och umgås med maken, utan tusen andra tankar

29 augusti, 2005 20:55  

Skicka en kommentar

<< Home