2005-08-31

Bokprat

"Damernas Detektivbyrå" av Alexander McCall Smith

Siv, hos
Bokdagboken (klicka på länken och scrolla ner lite, så hittar du hennes recension) blev omedelbart förälskad i den här boken. Det blev inte jag.

Handlingen i kort: Mma Precious Ramotswe i Botswana ärver pengar efter sin far och startar Botswanas första kvinnliga detektivbyrå. I boken får vi kortfattat läsa om ett flertalet (fåniga) "fall" som hon (förödande enkelt) löser. Vi får också en liten inblick i invånarna i Afrikas liv och leverne.

Okej, boken har en viss charm och ett visst underhållningsvärde. Mma Ramotswe har en underbar livssyn. Det var intressant att få en liten annorlunda inblick i Afrika. Men det känns lite som om Mma Ramoswe är någon form av karikatyrs-figur, det är väldigt svårt att ta det hela på allvar. Det är förmodligen inte tanken heller, men ändå. Jag kanske helt enkelt inte fattar poängen? Såg någonstans att den finns på en lista över världens bästa böcker eller något liknande. Och det ska bli en TV-serie. Så det är väl jag som inte riktigt fattat galoppen.

MEN, det underliga är, att om jag någon gång inte har något vettigare att läsa så kommer jag att läsa nästa bok i serien. Någonstans är jag lite nyfiken på vart det hela bär hän!

Läs den, och meddela mig vad du tycker!

Det blev en väldigt emotsägelsefull "recension" det här... :-)

6 Comments:

Blogger Lyckliga Grodan said...

jag har snart läst alla, på engelska. Jag håller med dig... jag är lite kluven.. är det en riktig kvinna som beskrivs eller är det en karikatyr.
men det är underhållande, och rätt mysig läsning. Och kanske beskriver den en värld som jag inte vet nånting om.
Perfekt reselektyr tycker jag

31 augusti, 2005 18:57  
Blogger petra said...

Lovar att återkomma! Den ligger på nattduksbordet och väntar! :)

31 augusti, 2005 22:16  
Anonymous Lena said...

Hörde en recension om boken på tv i våras av Clair Wikholm. Har för mig att hon gillade den. Jag har inte hunnit läsa den men ska kanske ta mig an den efter era reflektioner. Ibland tycker jag att det kan vara så med böcker att de växer med tiden på något förunderligt sätt. Att din nyfikenhet är väckt visar kanske på ändå att den hade någonting som glimmade till lite då och då…...

31 augusti, 2005 22:37  
Anonymous Mia said...

Jag håller med dig! Läste den i somras på inrådan från någon som älskade den, och tyckte mest... jaha? Gullig, mysig men ganska ointressant storymässigt. Och poänglös. Men visst, den har ju en originell sättning och färgstarkt persongalleri. Det är väl det som säljer.

01 september, 2005 14:48  
Blogger I Jennys värld... said...

Hm...det verkar alltså som att de flesta tycker som jag. Phu! Då är jag inte helt ute och cyklar :-)

02 september, 2005 09:59  
Blogger Johanna said...

Jag gillade den inte alls! Tyckte den kändes spekulativ - göra en grej av Afrika och starka kvinnor, och ha en supertunn dåligt skriven historia, men ändå hoppas på att vinna just pga den ovanliga miljön. Och det har han ju lyckats med, men oh så trist det var. Jag kommer att hålla mig ifrån dem!

02 september, 2005 19:57  

Skicka en kommentar

<< Home