2005-08-20

Bokprat

"Låt den rätte komma in" av John Ajvide Lindqvist.

Jag var skeptisk. Tyckte den verkade lite väl...stylad. Lite väl "nu ska jag skriva något annorlunda". Men ack så fel jag hade. Den är fantastisk. Den lämnar mig med en känsla jag inte kan beskriva och det är ett mycket gott betyg. Men det tog ett tag innan jag var övertygad. Någonstans kring 200 sidor in i boken var jag fast. Ville bara veta.

Handlingen i korthet: Det är 1981. En ritualmördare som tömmer sina offer på blod sprider skräck i förorten Blackeberg. Huvudpersonen, den 12-årige Oskar är mobbad. Han träffar en tjej på gården, Eli. Hon verkar annorlunda och hon kommer bara ut när det är mörkt.

Det kan låta som en ungdomsbok. Det är det inte. Visst är den full av tonårsångest, men minst lika full av vuxenångest. Förortsångest. Den berör pedofili. Alkoholism. Mobbning. Droger. Men inte på något pretentiöst sätt, utan på ett speciellt sätt. Ett sätt som trollbinder dig. Ibland vrider du dig av obehag. Ibland är det nära till tårar. Ibland är det så rysligt spännande att det liknar inget annat.


Läs den.

Här kan du läsa ett utdrag ur John Ajvide Lindqvists nyaste bok, "Hanteringen av de odöda". Snart i en bokylla nära mig.

1 Comments:

Anonymous Jenny said...

Jag har vacklat fram och tillbaka om den här, men nu står den på att-läsa-listan. Ska bara läsa klart de tre böcker jag håller på med... Och kanske skriva en emellan! ;o)

23 augusti, 2005 09:21  

Skicka en kommentar

<< Home