2005-08-10

Bokprat

Nu har jag alltså läst klart Camilla Läckbergs tredje bok, "Stenhuggaren". Jag blev fast från första bladet på "Isprinsessan" och har sedan slukat de andra två så fort jag fått möjlighet!

Förutom att jag fascineras av Camillas otroliga fantasi (hur lyckas hon med alla personporträtt??) så älskar jag att följa Erika och Patriks liv (Patrik är polisen som löser brotten, Erika är hans sambo. Dom träffades i första boken och har nu hunnit få sitt första barn), det är något med dom som tilltalar mig, som får mig att känna mys-känslor och bara vilja veta mer om dom! Det är också spännande och gripande att följa Erikas syster Anna, som lever med an man som misshandlar henne.

I upptakten till den här boken hittas en 7-årig flicka drunknad, naturligtvis visar det sig vara mord. Parallellt med det så får vi följa händelser som sker från 1920-talet och framåt, där den bortskämda överklassflickan Agnes mot sin vilja gör en resa nedåt i klasserna... En resa som får ödesdigra konsekvenser för framtiden. Historierna vävs samman och intrigen tätnar!

Det var extra roligt att läsa den här boken, eftersom jag besökte Fjällbacka i somras och nu visste precis hur det såg ut vid bryggan där flickan hittades etc. Precis som med dom tidigare böckerna så hade jag problem med att lägga den ifrån mig. Jag kan verkligen rekommendera ni som missat Läckberg att läsa hela serien från början. "Stenhuggaren" slutade med en riktig cliffhanger kan jag lova! Dock så är bok nummer två, "Predikanten", fortfarande min favorit, den var otroligt bra skriven och hela intrigen och alla personporträtt var totalt klockrena! Den var precis så som en riktigt bra deckare ska vara, en riktig "page-turner"!

Go Camilla! Vill ha nästa bok nuuuuuu! :-)

5 Comments:

Anonymous Jonna said...

Hmfr! Jag visste inte att de hörde ihop, böckerna. Har ju beställt Predikanten (kommer nog idag)... Får fixa det, så att jag kan läsa dem i ordning. Undrar om jag inte har isprinssessan i hyllan någonstans. Får leta. Annars får jag handla. Vill läsa i ordning.
Och du, kul att höra att de är så bra!

10 augusti, 2005 11:18  
Blogger Bloggkossa said...

Alltid kul med boktips! Har varit nyfiken på hennes bok, Predikanten men velat fram och tillbaka. Men nu ska jag absolut läsa den!

10 augusti, 2005 13:49  
Anonymous Anonym said...

This is a fine blog you have and I wish you great success.

I have a Lupus Site site that covers the topic Lupus Site in great detail.
Come visit it when you have time.

10 augusti, 2005 14:44  
Blogger Batbut said...

Om Du gillar Camillas böcker, testa Ian Rankin. Lite tungt att komma in i första boken, men sedan är man fast! Gulddeckare, mänsklig och full med svagheter ändock totalt charmig!

10 augusti, 2005 21:09  
Blogger I Jennys värld... said...

Tack för tipset! Ska jag defenitivt läsa :-) *surfarinpåAdlibrisochkollarupp*

11 augusti, 2005 07:48  

Skicka en kommentar

<< Home