2005-08-11

Anledningar till glädje

Som ett steg i min väg mot mental hälsa följer här en uppräkning av några glädjekällor som jag kommer simma i och har simmat i kommande och föregående dagar:

Gårdagens glädjekälla:
Min underbara kompis G. Henne har jag kännt sedan jag var 6 år och igår, när hon var hos mig och drack smoothie och snackade skit så insåg jag att jag känner (ända in i ben och märg) att vi kommer vara vänner hela livet för vi älskar varandra förbehållslöst. Jag älskar henne på ett sånt sätt att jag ibland blir så vansinnig på henne att jag känner att jag är beredd att dra vilka vita lögner som helst för att slippa att träffa henne igen. En sorts syskonkärlek liksom, där man älskar och blir skvatt galen på samma gång. G lever ett liv totalt tvärt emot mitt. Sedan hon för ett par år sedan slängde ut en iskall och odräglig sambo så lever hon singel-livet i bästa "Sex and the city"-stilen. Det är alltid lika kul för en sån som jag (som sagt - en stugsittande, plyschklädd, bebistokig bokmal) att höra om hennes vilda sexäventyr, tokiga resor och dejter från helvetet. Igår hittade vi dock ett gemensamt ämne att säga "åååååhhhh, jag vill ooooooockså" åt. Hennes kompis hade varit och hälsat på. I sällskap hade hon inte bara sambon som verkar vara så perfekt att man måste spy lite, utan även en alldeles fantastisk, söt och underbar gravid-mage. Yes, precis. En sån där som inte syns bakifrån men har en perfekt rundning där fram. G insåg att hon dör om hon kommer att förbli singel resten av livet (vilket hon är övertygad om att hon kommer bli, eftersom hon bara träffar killar som knappt kommit ur puberteten) och jag insåg att jag snart står i begrepp att göra vad som helst för att få en bebis NU. En mycket givande kväll med andra ord. Med insikter om både det ena och det andra :-)

Dagens glädjekälla:
Det finns faktiskt två. Den ena är att jag fått till en snygg klädsel idag. Inget avancerat, men det känns liksom bara så rätt och snyggt. Fräscht liksom. Härlig känsla.
Den andra är att min kompis C fyller år idag. Jag ska dit och gratulera henne och en liten fågel har skvallrat i mitt öra att det kommer att bjudas på marängswiss! Ingen är gladare än jag, som igår kväll stod i begrepp att iklädd pyjamas traska till Shell och köpa vad som helst som innehöll socker. Jag hejdade mig och klämde ut en stor, kletig hög med chokladsås på en sked istället. Och när jag slickat i mig den tog jag en omgång till. Sen var jag i alla fall så pass tillfredsställd att jag kunde gå och lägga mig. Detta är oroväckande beteende. Ni som läser den här bloggen är nog inte medvetna om faktumet (eftersom jag svullat konstant på sista tiden) att jag är en människa som är väldigt mån om att äta nyttigt och bra. Jag slukar allt om kost och träning och är genuint faschinerad av hur stor betydelse det har för ens välbefinnande. Jag har till och med kommit till det stadiet att jag inte äter bra bara för att hålla mig i god fysisk form utan kanske allra mest för att jag mår så mycket bättre psykiskt när inte kroppen och knoppen är helt däst av socker. Jag brukar inte vara extrem på något sätt, jag unnar mig gärna choklad både titt som tätt (eftersom det är en av de största källorna till glädje i en kvinnas liv och något jag inte skulle kunna leva utan) och på helgerna äter jag gärna smaskigt, men INTE i de mängder (och inte i sådan desperation!) som förekommit på sista tiden. Men men, det är en förhoppningsvis övergående fas och idag tänker jag n.j.u.t.a av marängswissen med gott samvete.

Morgondagens glädjekälla:
Tjejmiddag med värsta bästa tjejerna Emma & Anna!!!! Jag säger det utan omsvep, utan Emma & Anna skulle jag nog inte överleva. Det är dom jag skrattar med så tårarna rinner (andra gånger jag skrattar är när A kör sin kalsongdans på helgmorgnarna, DET gör under för själen vill jag lova). Vi pratar om allt. Jag menar ALLT. Inget är hemligt. Inget är tabu. Och det är så underbart befriande!

Varje-dag-glädjekälla:
A. Utan tvekan gulligast i världen. Han skulle nog föredra om jag beskrev honom som snyggast och sexigast i världen. Och det är han ju också. Men just idag är han gulligast i världen.

5 Comments:

Blogger Batbut said...

Surfa på en räkmacka, det är nice. Skönt att Du har "kuliga" saker att se fram emot *s*

11 augusti, 2005 10:42  
Blogger Bloggkossa said...

Du, först skriver du om graviditeter och sen om din plötsliga "matnojja"..
Kan det möjligtvis vara så att..?

11 augusti, 2005 12:53  
Blogger I Jennys värld... said...

mamma mu: I wish! Men jag har mens som aldrig förr. Så det har nog snarare med det att göra... Morr...

11 augusti, 2005 13:22  
Anonymous Jenny said...

Hej - tack för dina rara kommentarer igår! Jag var tvungen att själv gå tillbaka till det där inlägget som du sa var så inspirerande - för att se vad jag skrivit egentligen...! Så lätt-tappad är min sug, dumt, dumt.

Glädjekällor är bra att hålla reda på - så lätt att glömma bort ibland!

11 augusti, 2005 14:52  
Anonymous Jenny said...

Och förresten tyckte jag att dina tips var väldigt handfasta och bra. Bara man börjar så kommer det - så ÄR det ju. Nånstans innerst inne vet jag ju det... men jag envisas med att glömma bort.

Tack för att du påminde mig!

11 augusti, 2005 14:54  

Skicka en kommentar

<< Home